Meepublic: Meeple Republic, tüm oyun heveslilerinin, meraklılarının uğrak yeri, kutu oyun hakkında merak ettiğiniz veya haberdar olmanız gereken her konunun adresi.

Meeple: Oyunlarda sıkça kullanılan modern piyon. “My people” ya da “mini people”ın kısaltması.

BGG: Boardgamegeek.com, internetteki varolan en geniş kutu oyun veritabanı. Yayınlanmış veya yayınlamamış olsun tüm oyunlarla varolan en geniş bilgi havuzu, kutu oyunların IMDB’si ve çok daha fazlası

ISTBGE: Istanbul Boardgame Enthusiasts:  Türkçe ve Türkiye’ye yönelik en geniş ve en eski  kutu oyun paylaşımı yapılan ve kutu oyun etkinliği düzenlenen platform.

Kickstarter: Kısaca KS, oyunların kitle fonlanması için yoğunlukla kullanılan platform.

Eurogame: 1990 sonrası büyük çıkış yakalamış olan kutu oyun hobisinin büyümesine katkısı büyük olan oyun tipi. Genellikle oyuncular arası etkileşimin daha kontrollü(veya çok az) olduğu, hiç bir oyuncunun oyun sonundan önce saf dışı kalmadığı oyunlar. Başka oyuncuların hamlesi kadar hatta bir çoğunda başka oyunculardan daha fazla oyunun oyuncuya sunduğu “problemin” veya puzzle’ın çözülmesi önceliklidir.

Ameritrash: Bir döneme damgasını vurmuş, Monopoly gibi, oyuncular arası etkileşimin yüksek hatta acımasız olduğu, oyunun ortaya koyduğu “problemin” çok basit olup, hatta pek önem taşımadığı oyunlar. Genelde Eurogame severler hor görerek kullanır bu ifadeyi.

Heavy: Ağır, yani kural ve/veya karmaşıklığı yüksek düzeyde olan, anlatması uzun, uzmanlaşması çok uzun süre alan oyunlar.

Filler: İki uzun oyun arası, öğle arası veya herhangi kısa aralıkta hızlıca zaman öldürüp eğlenmek için oynanabilecek oyun tipi. Genelde anlatımı 5 dakika altında oynaması da 10-15 dakika kadar sürer.

Partygame: Parti oyunu, daha sosyal ortamlarda ve daha kalabalık oynanan oyun tipi. Kural adedi fazla olmayıp sohbeti ve eğlenmeyi öne çıkaran oyunlardır.

Wargame: Savaş oyunu. Genelde askeri bir operasyon simulasyonu gibi olmakla beraber olmak zorunda değildir. Politik veya stratejik yanı olan bilim kurgu temalı savaş oyunları da olduğu gibi direkt etkileşim, savaş, saldırı alan savunması gibi durumların merkezde bulunduğu oyunlardır.

FLGS: Friendly Local Gaming Store yani arkadaşcanlısı yerel oyun dükkanı. Türkiye’de en nadir bulunan şey de denebilir.

Oyun Mekanikleri: bir oyunun içerisinde yaptığınız hamle tiplerinin farklı kategorileri

  • Push-your-luck: Şansını zorlama. Genelde kart oyunlarında sıklıkla kullanılan daha çok kart çektikçe kazancınızın(oyuna göre kaynak, para, puan vs) arttığı ama bir yandan da kazancınızı sıfırlama ihtimalinizin arttığı oyunlar. Örnek: Port Royal, Quacks of Quedlinburg, No Thanks, King of Tokyo
  • Worker Placement: İşçi yerleştirme. Her oyuncunu belli bir adet, hamle yapmasını kaynak toplamasını sağlayan piyon-meeple in olduğu oyunlar. En sık kullanılan eurogame mekaniklerinden biridir. Örnek: Dominant Species, Agricola, Tzolk’in
  • Area Control: Alan kontrolü. Genelde belli bölümlere ayrılmış haritalı oyunlarda, haritalarda çoğunluk ya da mutlak hakimiyet sağlamaya çalışılan oyunlar. Örnek: El Grande, Chaos In the Old World, Rising Sun.
  • Deck-Bag-Pool Building: Deste-Torba-Havuz oluşturma. Her oyuncunun kendi turunda içinden rastgele seçim yaptığı bir kart -destesi veya içinden pul çektiği bir kese/torbası olduğu oyunlar. Örnek: Dominion, Clank!, Great Westenrn Trail, Orleans
  • Card Drafting: Eleyerek kart seçme. Her oyuncu kendi elince belli bir adet karttan birini seçip yandaki oyuncuya verir. Sonra yeni gelen kartlardan bir adet daha seçip tekrar yandaki oyuncuya verir. İstenen sayıda kart elinde biriktirene kadar devam eder.
  • Hand Management: El yönetme. Oyuncuların belli sınırlar içerisinde en optimum kartları ellerinde tutmaya çalıştığı oyunlar.
  • Auction/Bidding: Açık arttırma. Oyunun bir bölümünün veya tamamının açık arttırma üzerine olması. Örnek: Modern Art, Castles of Mad King Ludwig, Cyclades
  • Dice Rolling: Zar atma. Her oyuncunun kendi turunda zar atıp attığı zar veya zarlara göre hamlesini belirlediği oyunlar.
  • Set Collection: Set toplama. Belirli bir ya da bir kaç farklı kaynak veya karttan aynı ya da farklılarını toplamayı hedeflediğiniz oyunlar. Örnek: Ticket To Ride, Pandemic, Azul.
  • Take That: Al sana! Sert etkileşimin olduğu oyunlar. Bir oyuncunun başka oyuncunun hamlesi, pozisyonu ya da geliri gibi önemli bir faktörü olumsuz şekilde etkileyebildiği oyunlar. Cosmic Encounter, Dominant Species, Terraforming Mars, Evolution,
  • Tile Placement: Karo yerleştirme. Oyuncuların ortaya veya kendi önlerine karolar yerleştirerek, bir harita veya bir yol oluşturdukları oyunlar. Örnek: Carcassonne, Tigris And Euprates, Suburbia
  • Trading: Ticaret yapma. Oyuncuların kendi arasında takas, ticaret yaptığı oyunlar. Örnek: Catan, Cosmic Encounter, Genoa.
  • Cooperative/Coop Game: İşbirliği. Tüm oyuncuların 1 oyuncuya karşı veya oyuna karşı oynadığı oyunlar. Örnek: Pandemic,
  • Action Point: Hamle puanı. Her hamle belli bir sayıya tekabul ettiği ve her turda belli bir rakam harcama hakkı olan oyunlar. (Mesela turda harcanacak 5 puanınız var, hareket 3 puan, yürümek 2 puan, ticaret yapmak 1 puan. Hangisini kaç kere yapacağınıza bu sayılara göre karar veriyorsunuz) Örnek: Pandemic, Hansa Teutonica, Trickerion.
  • Network/Route building: Yol ağı, bağlantı oluşturma. Ticket To Ride, Power Grid, Brass, Hansa Teutonica.
  • Pick Up and Deliver: Topla ve teslim et. Oyun haritası üzerinde belli kaynakları bir yerden bir yere götürmenin hedeflendiği oyunlar. Örnek: Railways of the World, Istanbul, Deep Sea Adventure, Genoa.
  • Dice Drafting: Zar seçme/yerleştirme. Genelde tüm oyuncular adına ortak bir toplu zar atışı yapılıp, oyuncuların sırayla bunların içerisinden istedikleri zarı seçerek zarın denk geldiği hamleyi yaptığı oyunlardır. Örnek: Pulsar 2849, Coimbra, Troyes.
  • Rondel: Eşit bölümlere ayrılmış bir daire üzerine (genellikle saat yönünde) hamlelerin belli bir sıra ile dizilmiş olduğu ve aynı hamlenin tekrar yapılması için belli bir sayıda tur geçmesinin ya da bir bedel ödemenin gerekli olduğu oyun mekaniği. Örnek oyunlar: Imperial, Navegador.

Lokal oyun jargonu:(dipnot: bunların hiç bir resmiyeti yoktur, )

  • Re’lelemek: Hamlesini yaptıktan sonra vazgeçip geri almak. Rewind-Undo-Repeat kelimelerinden gelir.
  • Kufi: Bir oyundaki her hangi bir parça veya hamle yerine kullanılan joker kelime.(tekzip: TM BCK )
  • Newbie: Oyuna yeni başlayan veya başlatılan kimse. Onları sevin, iyi davranın, oyunları sevdirin. Hatta ilk oyunlarında mümkünse çok fena yenmeyin.
  • Trenlemek: Bir oyuncunun sıra kendisine geldiğinde çok uzun süreler düşünüp haddinden fazla bekleme yapması. Benzer tabir: istasyon yapmak.
  • AP’ye girmek: Analysis Paralysis, analiz paraliz, yani trenlemek
  • “Çok iyi oyun abi”: Almayı düşünüp de çok da elinizin gitmediği oyunu arkadaşına aldırma serzenişi.
  • Küp ittirici: (cube pusher) Temel kaynakların (genelde) ahşap küp olduğu ve küplerin ordan alınıp buraya verilip burda da küple takip edildiği oyunları sevenler/oynayanlar. Jenerik, küp odaklı Euro oyunlar için kullanılan tabir.
  • Unchecked “X”: Bir oyuncunun oyunda kontrolsuz(unchecked) bırakılması, gerideymiş izlenimi verirken oyunu kazanmaya yürümesine diğer oyuncuların seyirci kalması.
  • GG WP: “Good game, well played” “güzel oyundu, iyi oynadın”ın kısaltması, genelde oyun sonunda ya da oyunda kazananın artık belli olduğu noktada söylenir.

 

photo credit:
Syd Wachs
Patrick Tomasso

3 YORUMLAR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu girin
Lütfen isminizi buraya girin